کسب و کار

بهترین روش های جلب توجه مشتری

جلب مشتری یا جذب مشتری؟

در این نوشته قصد داریم به بهترین و موثرترین روش هایی که توجه مشتری را به سمت مغازه شما جلب می کند، بپردازیم. در ابتدا لازم است که تفاوت بین جلب مشتری با جذب مشتری را بیان کنیم. جلب مشتری به این معناست که مشتری به سمت مغازه شما بیاید. یا به قول معروف نظرش نسبت به مغازه شما جلب شود؛ یعنی شما بتوانید نظر مشتری را جلب نمایید. اما جذب مشتری به معنای داخل مغازه کشاندن و نهایتا خرید کردن مشتری است. پس جلب مشتری لزوما به معنای خرید کردن مشتری نیست اما در جذب مشتری، مشتری جذب شده و خرید می کند. با استفاده از شیوه هایی می توانید کاری کنید که مغازه یا فروشگاه شما ، نظر مردم را به سمت خود جلب کند. این روش ها عبارتند از:

بهترین روش های جلب توجه مشتری

  1. انتخاب اسم مناسب: اسم مغازه فقط نباید قشنگ باشد، بلکه بهتر است که به فروش شما کمک کند. مثلا می تواند اسمی باشد که نیاز مردم را برطرف کند. مانند: میوه فروشی دست چین (چون مردم دوست دارند خودشان میوه را دست چین کرده و بخرند.) یا تاکسی سرویس سریع (برای اینکه مردم تمایل دارند که آژانس سریع بیاید.)
    نام مغازه بهتر است که معروف باشد تا در ذهن مردم بیشتر بماند. مانند: ایرانسل (به دلیل وجود نام کشورمان ایران در نام) یا بازار حافظ (وجود نام حافظ شاعر معروف در اسم)
    نام مغازه می تواند از دو اسم متضاد تشکیل شده باشد. مانند: سیاه و سفید. همچنین می تواند از دو کلمه مترادف درست شده باشد. مانند: دوستی و رفاقت
    اسم مغازه می تواند عدد باشد. مثل: یک و یک. اسم مغازه می تواند نام خود صاحب مغازه باشد. مانند: بستنی عمو رحیم
    در بعضی مواقع ممکن است اسم مذهبی بتواند سبب افزایش فروش شود. مانند: ثامن الحجج، علمدار
  2. جلب توجه مشتری با نور: نور باعث جلب توجه بیشتر آدم می شود. بعضی مغازه ها از چشمک زن نوری یا از رقص نور برای جلب توجه مشتری استفاده می کنند.
  3. جلب توجه مشتری با صدا: زمان های گذشته در بازار برای جلب توجه مشتری از صدا استفاده می کردند. مثلا با صدای بلند می گفتند بیا این سر بازار و… اما الان می توان با یک موسیقی زیبا و ملایم این کار را انجام داد. حتی پخش توضیحات مشاوره ای برای مشتری هم می تواند جذاب باشد. البته مواظب باشید با افراط، مشتریان را فراری ندهید.
  4. جلب توجه مشتری با حرکت: وقتی چیزی متحرک باشد بیشتر باعث جلب توجه می شود. برای مثال قبلا جلوی درب بسیاری از فروشگاه ها و مغازه ها، اسباب بازی هایی مانند ماشین و هواپیمای موزیکال برای سوار شدن بچه ها می گذاشتند. این امر باعث کشاندن بچه ها و خانواده های آن ها به سمت فروشگاه و مغازه می شد. ویترین مغازه شما می تواند دارای اجناس متحرک باشد. مثلا اگر مغازه اسباب بازی فروشی دارید، می توانید تعدادی از اسباب بازی های داخل ویترین را روشن بگذارید. برخی از کارواش ها، عروسک های بادی متحرک در جلوی درب ورودی قرار می دهند تا رانندگان از دور متوجه آن شوند.
  5. جلب توجه مشتری با حیوانات: استفاده از بعضی حیوانات مانند پرندگان می تواند سبب جلب نظر مشتری شود. مثلا وجود طوطی یا مرغ مینا که می توانند حرف ها را تقلید کنند، در جلب توجه مشتری و افزایش مشتری تاثیر داشته باشد.
  6. جلب توجه مشتری با بو: می توانید با بو توجه مشتری را جلب کرد. مثلا بوی چلوکباب، بوی خوش عطرها.
  7. جلب توجه مشتری با چیزهای عجیب: می توان با چیزهای عجیب توجه مشتری را جلب کرد. مثلا با خیلی بزرگ و خیلی کوچک کردن ماکت جنس فروشی در دکور مغازه. مانند: کفاشی که کنار درب مغازه کفش بسیار بزرگ آویزان می کند که باعث جلب نظر مشتری می شود و یا ماکت همبرگر با نورپردازی در جلوی درب ورودی.
  8. جلب توجه مشتری با انسان های معروف: با گذاشتن مجسمه یا عکس بزرگی از افراد مشهور می توان نظر مشتری را جلب نمود. مثل: عکس رونالدو یا مرد عنکبوتی
  9. جلب توجه مشتری با لباس مخصوص: می توانید با پوشیدن لباس مخصوص آن کار مشتری را جلب کنید. مثلا بستنی فروشی که لباسی به شکل بستنی پوشیده یا اسباب بازی فروشی که لباسی به شکل موش به تن کرده است.
  10. جلب توجه مشتری با رنگ: جالب است که بدانید از نظر روانشناسی رنگ های قرمز، نارنجی و زرد بیشتر نظر انسان را به خود جلب می کند. البته باید با روانشناسی رنگ ها آشنا باشید.
  11. جلب توجه مشتری با تابلوی مغازه: اگر اسم مغازه تان معروف است یا قصد دارید اسم مغازه تان را جا بیندازید، پیشنهاد می کنیم که اسم مغازه تان را بزرگتر از بقیه مشخصات روی تابلو بنویسید. اما اگر فقط می خواهید مردمی که دنبال خدمات یا محصولات شما هستند بتوانند راحت تر مغازه شما را پیدا کنند، بهتر است شغلتان یا خدمتتان را بزرگتر بنویسید.
  12. جلب توجه مشتری با ویژگی برتر: حتما سعی کنید ویژگی برتری که دارید را روی تابلوی مغازه تان بنویسید. مانند: ضمانت یکساله، دارای مدرک بین المللی، مستقیم از کارخانه، قیمت تضمینی، نمایندگی فلان شرکت و …

در انتها پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله ” موثرترین استراتژی های جذب مشتری ” را از دست ندهید.

نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا